Friday, December 2, 2011

Cara Buang Virus Shortcut

Kisahnya bermula bila seorang kawan di sekolah bertanyakan tentang video yang baru dirakam tidak kelihatan dalam memory card (micro card). Semua file jadi shortcut. Dia dah panik sebab video tu merupakan tugasan kuliahnya. Seharian dia mengomel sendiri. Mujur juga saya bawa laptop ni ke sekolah. Boleh juga saya tolong tengok-tengokkan. Mengenalpasti masalah. Rupanya memory card dia dah dijangkiti virus shortcut.

Saya pun memulakan misi mencari penyelesaiannya di internet. Akhirnya berjumpa juga. Setiap langkah saya ikut dan akhirnya file yang tersembunyi dapat dikembalikan.

Hari ni seorang lagi kawan menghadapi masalah yang sama. Cuma kali ini saya tidak dapat tolong tengok-tengokkan disebabkan jarak yang memisahkan. Eceh...Dan jika saya nak guide setiap langkah tu agak sukar sebab ia melibatkan command in cmd. (mungkin jadi lebih pening)

Maka sekali lagi memulakan misi mencari penyelesaian di internet. Sebenarnya, macam-macam cara yang boleh dibuat. Cuma setakat ni, inilah cara yang paling mudah.

Ok , virus shortcut ni sebenarnya tidak la bahaya mana , ia hanya menukar format folder dan file kita tu kepada hidden dan create satu shortcut untuk file-file kita tadi tu.

Gunakan antivirus ini [KLIK

Antivirus ini made ini Indonesia. Entri akan datang saya akan cuma terangkan cara yang saya guna sebelum ni. Ok, selamat mencuba !

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...